Zgłoszenie zgonu
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
-
Listownie, drogą pocztową -
Faxem -
Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
-
Pocztą -
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
- Karta zgonu stwierdzająca zgon wydana przez lekarza.
- Dowód osobisty osoby zmarłej (paszport w przypadku cudzoziemca) jeżeli jest w posiadaniu osoby zgłaszającej zgon.
- Książeczka wojskowa osoby zmarłej jeżeli jest w posiadaniu osoby zgłaszającej zgon.
- Dokument tożsamości osoby zgłaszającej zgon.
- Pełnomocnictwo - w przypadku zgłoszenia zgonu przez pełnomocnika.
Komórka organizacyjna
Urząd Miejski w Kamieniu Pomorskim
72-400 Kamień Pomorski
ul. Stary Rynek 1
Urząd Stanu Cywilnego (parter, pokój nr 2A i 3, tel.913823973, 913823959)
Opłaty
- Zgłoszenie zgonu nie podlega opłacie skarbowej.
- Opłata skarbowa od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa dla osoby zgłaszającej zgon - 17 zł.
Tytuł opłaty: opłata skarbowa od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa dla osoby zgłaszającej zgon
Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej za pełnomocnictwo należy załączyć wraz z oryginałem pełnomocnictwa przy zgłoszeniu zgonu.
Opłaty można dokonać:
- na rachunek bankowy nr 67 9393 0000 0012 9600 2000 0010 , Gmina Kamień Pomorski, 72-400 Kamień Pomorski, ul. Stary Rynek 1
- gotówką w kasie Urzędu
- kartą płatniczą w Urzędzie
Termin i sposób realizacji
- Sporządzenie protokołu zgłoszenia zgonu i aktu zgonu na podstawie karty zgonu w dniu zgłoszenia zgonu.
- Wydanie odpisu skróconego aktu zgonu i karty – części przeznaczonej dla administracji cmentarza.
- Wydanie decyzji o odmowie sporządzenia aktu zgonu – do miesiąca, a w sprawach skomplikowanych do dwóch miesięcy.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego art. 93
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 czerwca 1992 r. w sprawie doręczania wojskowych dokumentów osobistych i trybu postępowania z tymi dokumentami
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych
Tryb odwoławczy
Odmowa sporządzenia aktu następuje w formie decyzji, od której służy odwołanie do Wojewody Zachodniopomorskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Dodatkowe informacje, uwagi
Zgłoszenia zgonu dokonuje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce zgonu lub miejsce znalezienia zwłok.
Zgłoszenie zgonu następuje przez złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego karty zgonu w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia.
Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenia dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.
Zgłoszenia zgonu może dokonać najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, t.j.:
- pozostały małżonek(ka);
- krewni zstępni;
- krewni wstępni;
- krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa;
- powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.
W przypadku niezgłoszenia zgonu przez podmiot uprawniony do pochówku zgłoszenia zgonu dokonuje przedstawiciel podmiotu zobowiązanego do pochówku zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
Zgłoszenie zgonu zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej.
Odpis skrócony aktu zgonu jest wydawany z urzędu w jednym egzemplarzu po dokonaniu rejestracji osobie zgłaszającej zgon.
W przypadku niedostępności rejestru stanu cywilnego, urząd stanu cywilnego zamieszcza w III części karty zgonu przeznaczonej dla administracji cmentarza adnotację o zgłoszeniu zgonu, co umożliwi pochowanie osoby zmarłej. Akt zgonu zostanie sporządzony (na podstawie karty zgonu oraz protokołu zgłoszenia zgonu) niezwłocznie po przywróceniu sprawności aplikacji, a osobie zgłaszającej zgon zostaną wydane z urzędu dwa odpisy skrócone aktu zgonu.